Bas van Houte docent/pedagoog
In mijn werk als docent muziek en teamleider/afdelingsleider van een 4/5 havo-afdeling ben ik van mening dat het pedagogische aspect in deze baan voorop moet staan. Het contact met de ander, zowel leerling als collega, ouders en alle betrokkenen staat op nummer 1.
Als leraar en als pedagogisch leider of leidinggevende heb je eigenlijk maar één instrument ter beschikking, je persoon(lijkheid). Je bent je eigen instrument. Natuurlijk geeft een jarenlange ervaring zekerheid in handelen maar als je jezelf als instrument hebt en niet veel meer dan dat, zullen er ongetwijfeld momenten zijn van twijfel, van onzekerheid en wellicht momenten van angst. Iedere situatie vraagt om andere oplossingen en het dagelijkse leven van een schoolleider wordt gekenmerkt door veel (nieuwe) situaties. Dat vereist situationeel leiderschap. Iedere situatie zal een beroep doen op een andere manier van leiderschap. Een (school)leider heeft niet één manier van leidinggeven maar verschillende manieren. Per persoon kan het nogal verschillen welke rol en welke manier van leidinggeven zal worden aangewend om situationeel te reageren, te handelen en eventuele oplossingen aan te dragen.
De leraar in de school, gestuurd en gecontroleerd door de schoolleider maar samen verantwoordelijk voor het onderwijsleerproces, is eerst pedagoog en daarna (vak)docent. Je kiest in het onderwijs voor de leerlingen en niet voor je vak. Primair is een docent er voor de leerling, voor het welzijn van de persoon en het welslagen van de schoolloopbaan. Daarna komt pas het vak wat de docent doceert. Het gaat primair om de interactie en het goede contact tussen leerling en leraar, het gaat om full partnership. Dit partnership is helemaal een must voor de mentor van de leerlingen. De mentor heeft een spilfunctie in de school. Het eerste aanspreekpunt van de leerlingen en de ouders. Een functie op basis van vertrouwen. Zowel de vakdocent als de mentor, de leraar in de breedste zin van het woord is van onschatbare waarde voor het leven van een leerling op de (middelbare) school. Het is de man of vrouw die het verschil kan maken voor een leerling. Gewoon door er te zijn, door te luisteren, door de persoonlijkheid van deze leraar. De leraar die zich gesteund weet door de schoolleider zal zich manifesteren als lid van de organisatie, is zelfstandig en draagt verantwoordelijkheid en voelt zich gemotiveerd door de schoolleider, samen hetzelfde beogend.
Ik zie het als mijn missie om verantwoordelijkheid te dragen dit te realiseren. Verantwoordelijkheid voor leerling en leraar, verantwoordelijkheid voor persoonlijkheids-vorming en de ontwikkeling van het kind, de verantwoordelijkheid voor het onderwijsleerproces, de verantwoordelijkheid voor een breed aanbod van schoolvakken die allemaal belangrijk zijn voor een maximale ontplooiing. Maximale ontplooiing zie ik als iets van de leerling maar ook van de leraar. Onderwijs maak je samen, schoolleider, leraar en leerling. Onderwijs is eerst ontmoeting van mensen. Waarden worden voornamelijk bepaald door datgene uit onze eigen biografie wat wij belangrijk vonden vroeger bij een leraar en schoolleider. Waarden, waardevol, wat is belangrijk voor goed onderwijs? Wat is waardevol voor leerling en leraar? Normen zijn zaken die je met elkaar afspreekt, wat doen we wel en wat niet. Waarden bepalen de kwaliteit, de diepgang, de zingeving, in verbondenheid want: onderwijs maak je samen. Ik zie het als mijn missie om geloof te hebben in de ander, zowel geloof in de leerling als in de leraar. De ander inspireren is naar mijn mening een speerpunt van het begrip missie.